lørdag 23. februar 2019

Digitale verktøy

                                           
                                                                       
Digitale verktøy i norskfaget

          Dette innlegget, publisert på  min blogg omhandler digitale verktøy som benyttes i norskfaget. God lesing!


I de siste 20 årene har det skjedd en stor forandring i undervisningsmetoder som følge av den teknologiske fremveksten, noe som også er vist i det moderne klasserom. Jeg husker godt hvordan min lærer brukte kritt på tavlen, mens man nå bruker en interaktiv tavle. Det er interessant å se at elever noen ganger er mye bedre enn oss voksne på digitale arenaer - og dette ser jeg tydelig når elevene gir oss veiledning på hvilke knapper vi skal trykke på når vi selv har glemt det 😊 Det er lærerikt og morsomt for elevene - men også for oss.


I digital studieteknikk skrives det at «Målet med digital studieteknikk er dybdelæring og livslang læring» (Hagelia, 2017, s14). I dybdelæring skal man kunne utvikle kunnskap og metoder mellom forskjellige fagområder enten man jobber alene eller samarbeider med andre, og skal kunne reflektere over sin egen læring. Livslang læring er nettopp hva elevene får ved forståelse, fakta og tilegnelse av  kunnskap.

I boka «multimodalitet i skole- og fritidstekstar» kan vi lese om digital kompetanse. Her står det at «for at vi skal kunne utnytte teknologien bedre som et hjelpemiddel i læringsarbeidet, må vi endre våre arbeidsprosesser og bruke data til noe mer enn skrivemaskin» (Waage & Rogne).         

Så, hvordan har arbeidsprosessene blitt endret?
Som sagt har mye har forandret seg. 7.trinn jobber nå med å kunne skrive argumenterende tekster der de skal benytte digitale hjelpemidler og deretter presentere eget arbeid hvor det blir vurdert av medelever. Her benytter elevene deriblant  ‘Office 365’ via ITS Learning som digitalt verktøy.


Office 365 er et program som er integrert i its learning. Her kan man trykke seg direkte inn på 365 via its learning, og programmet er en kjempe nyttig måte for eleven å kunne bruke tid på lekser både på skolen og hjemme. Man kan også bruke Office 365 ved samarbeidsoppgaver. Her jobber to eller tre i samme gruppe, deler og logger på felles kobling så de er i samme oppgave. Det er fantastisk å se hvor flinke de er til å skrive, lagre bilder, spiller inn stemmer og andre musikalske innslag. En negativ side ved programmet er at elevene må logge seg på its learning og feide for å komme inn, og for mange elever blir for mye innlogging. En annen negativ side er at de ikke husker hvor de har lagret filene noe som kan ta så lang tid at elevene blir frustrert. Selv om de får repetisjon på fremgangsmåten ved å lagre arbeidet er det ikke alltid det fungerer. Her er det viktig med god oppfølging og veiledning. 
Kahoot er et annet eksempel på digitalt hjelpemiddel som kan benyttes i norskfaget, og andre fag. Dette programmet, som er en læringsplattform, baserer seg på spørsmål som lærer lager for å følge elevens emner i faget. Et eksempel på dette er når elevene lurer på hva en sjanger, et verb,eller  substantiv er - eller når elevene selv lager spørsmål om Kristian XII i samfunnsfag. Dette er en flott motivasjonskilde til læring om forskjellige emner ved bruk av pc eller mobil. Og enda morsommere er det når vi voksne skal være med.

I norsktimene på vår skole benyttes lese og språkbok Zeppelin. For en stund siden jobbet klassen med å skrive fortellinger, og i den anledning viste læreren en digital fortellings maskin på den interaktive tavlen. Her kunne elevene, med hjelp av den digitale fortellingen maskinen, få input, info og ideer fra programvaren om hvordan de skulle lage en plan for hva de skulle skrive. Her får elevene god veiledning av en skriveplan, de lærer seg å jobbe selvstendige, lese nøye og hvordan lærer hvordan de kan produsere en tekst. Det jeg har observert som en negativ side ved dette programmet er at de tospråklige elevene synes det var litt vanskelig å forstå, så læreren gjennomgikk programvaren punktvis mens elevene så på, og da ble det lettere for alle.

Så, selv om vi tenker at elevene som er vokst opp med innovativ teknologi kan mer om digital teknikk enn oss, må vi forsikre oss om at de forstår bruken av digitale verktøy i klasserommet. Hverdagen har blitt forenklet, og mye går raskere enn før. Elevene gjør oppgavene alt for fort, så det er viktig å følge med på hvordan de er i prosessen - og om de forstår opplegget i hver enkel oppgave. Gjennom å bruke digitale verktøy skal elevene lære å holde seg oppdatert og hvordan de skal skape, lagre og dele kunnskaper. Vi kan si at dette er en begynnelse for hvordan elevene lære seg også å bli selvstendige, hvor de kan reflektere over eget arbeid, holde seg oppdatert, tenke kreativ og sist men ikke minst kunne utvikle seg selv videre. 

                                                                  Litteratur og kildeliste:


Aschehoug. 2019. «Fortellingsmaskin». Hentet fra:
http://tjenester.aschehoug.no/fortellingsmaskin/

Hagelia Marianne. 2017. «Digital studie teknikk. Cappelen Damm Akademisk

Kahoot. 2019. Hentet fra:
https://kahoot.no/

Rogne, Magne og Waage, Lars Rune (red). 2018. Multimodalitet i skole – og fritidstekstar. Fagbokforlaget.

6 kommentarer:

  1. Hei :) Takk for et interessant blogginnlegg. Jeg kjenner meg godt igjen i ditt innlegg i forhold til endringer av arbeidsprosessene. Jeg har nå arbeidet som lærer i snart 22 år og da jeg startet var det kritt og tavle. Så kom datamaskinen på datarom, kun til bruk for utvalgte :) Jeg husker godt da alle fikk en datamaskin pr. arbeidsrom, et arbeidsrom vi var 9 lærere som delte. Siden den gang har det gått raskt og det har skjedd store endringer. Nå sitter vi med egne bærbare maskiner og smartboard på klasserommene og er "nettet nede" er også undervisningsmaterialet uoppnåelig. Ja, endringene har virkelig gått raskt. Jeg kan også som deg oppleve at elevene blir frustrerte over all innloggingen på de ulike læringsplattformene - dette tar tid og kan være med på at motivasjonen for arbeidsoppgavene forsvinner. Jeg kan også oppleve at enkelte elever kan ha vansker med å forstå bruken slik at det er viktig å legge til rette god opplæring av disse verktøyene i starten. Ser frem til å møte deg i Trondheim og høre mer om dine erfaringer. Med vennlig hilsen Lill-Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Tusen takk for tilbakemelding:)jeg også gleder meg til å dele erfaringer med dere:)vi ses

      Slett
  2. Hei! Dine erfaringer i det digitale klasserommet er i stor grad lik mine, ser det ut som. Det du skriver om at elevene ofte kan hjelpe læreren når vi plages med teknikken, er i alle fall lett gjenkjennelig. Ofte har jeg tenkt at dette må bety at elevene er gode på denne teknologien, men erfaringa mi er ofte motsatt. Elevene er gode på et svært begrensa verktøy og det er gjerne verktøy og programmer som vi ikke bruker så ofte i skolen. De er mer interessert i å holde på en SnapStreak enn å forstå hvordan en datamaskin er bygd opp. Enkel filbehandling, som å vite hvor du lagrer filer og hvilket navn de skal ha, er ikke kunnskap som elevene sitter inne med. De forstår ikke forskjellen på å lagre på maskin og å lagre i sky. I vår fylkeskommune har alle sitt område i skyen som kan brukes til lagring. Men jeg opplever at elevene ikke forstår hva dette er og at de ikke forstår hvilke fordeler dette har for måten de jobber på. De har også ofte dårlige kunnskaper om word/excel og de kan ikke enkel touch-metode. (Jeg har elever som trykker inn CapsLock når de skal ha stor bokstav, noe som er ganske tungvindt når du skal skrive tekster.) Jeg skulle ønske at elevene kunne få en mer grundig opplæring i basisferdigheter i IKT, for å sikre at alle har den samme forståelsen og grunnkompetansen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for din tilbakemelding:)

      Slett
  3. Dette innlegget var interessant for du deler konkrete erfaringer med spesifikke digitale hjelpemidler. På min skole der jeg underviser i norsk og naturfag på VG1, har elevene også It`s learning og elevene er vant med programvaren siden de har programvaren på ungdomsskolen. Det vi opplever er at It`s learning og andre lignende systemer som krever innlogging via Feide, er svært vanskelig for elever som har norsk som andrespråk. Grunnen til det er at de har begrenset opplæring i digital teknologi, og mange har faktisk ikke tatt i en PC før de kommer til oss. Det gjør at den digitale literacy og kompetanse må opplæres helt fra bunnen av, og da er tiden vår verste fiende i skolen. Hvordan skal vi klare å ivareta disse elevene?
    Kahoot bruker jeg ofte i undervisningen min, både som en indikator på hva elevene kan fra før, før vi starter med et nytt tema, og til en kartlegging om elevene har lært noe på slutten av perioden. Elevene synes det er gøy, og jeg også!
    Fortellingsmaskinen høres interessant ut og tror jeg må prøve den til våre elever med norsk som andrespråk, forutsatt at de har de digitale ferdighetene. Det er synd, og en utfordring at mye av de gode undervisningsoppleggene kommer digitalt i dag. En utfordring for våre nye landsmenn som ikke er så digitale som oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for din tilbakemelding:)jeg forstår hva du mener. Det er kanskje mer vanskelig å finne en løsning på VG1 enn på barneskolen der elevene kjenner hverandre godt. Håper du finner en løsning:) lykke til.

      Slett

Kommentarer på medstudentersblogger! ☺️ 1. Kommentar til «Det digitale klasserommet». Om digitale verktøy i klasserommet. Hentet fra Kari...